RUANGAN KELUARGA KITA

Blog ini pada asalnya adalah bertujuan untuk tatapan kami sekeluarga tapi kini ianya menjadi aset penting untuk aku membuat contengan-contengan disini..

Semoga blog aku ini akan menjadi tatapan untuk anak-anak aku suatu hari nanti



Thursday, March 25, 2010

Persediaan Menyambut Anak ke-4 (Bahagian 2)

Setiap kali mengandung mmg aku selalu berada dalam dilema nak memilih set bersalin yang mana satu untuk digunakan ketika dalam pantang.. Rasa2 aku ramai jugak wanita yang sependapat. Sekarang ni lagi la berlambak-lambak, bersepah-sepah dan menimbun-nimbun jenama set bersalin yang ada dipasaran..  janji sediakan duitnya aje.. Tapi kali ni aku kena jugak fikir tentang budget, lagipun dah masuk anak ke-4 ni faham2 aje la.. perbelanjaan anak2 yg lain pun kena fikir jugak, pastu perbelanjaan lepas bersalin pun sebenarnya lagi banyak!!!!! Nak antar anak ke rumah pengasuh lagi, duit susu pamper anak aku yang 2 orang lagi, maklum la beranak rapat-rapat ni keburukannya ialah apabila berada dlm situasi yang macam aku sekarang ni la... anak aku yang 2 orang lagi, yang baru nak masuk 3 tahun dan 2 tahun ni pun belum lepas lagi susu botol dan pamper pakai buang derang ni... isk... isk...

Setelah banyak faktor2 yang aku consider kan.. last2 aku memilih set bersalin keluaran HPA ni.. 

 

Selain dari harganya yang lebih murah berbanding set bersalin NR (almost RM 400), Sendayu Tinggi (dlm RM 300++) dan Tropica Herb (anggran RM 200++) yang pernah tertulis dalam senarai pilihan aku untuk tahun 2010 ni,aku juga ingin menyatakan sokongan aku terhadap perniagaan orang islam.. Cehwahhhhhhh......





 
Satu lagi strong reason kenapa aku memilih produk ni sebab aku rasa semua kandungan dalam set bersalin ni mmg aku perlukan dan akan guna sepenuh ni.. Seperti yang pernah aku cerita dalam artikel aku yang sebelum ni kebanyakan barangan dalam set bersalin yang aku beli  sebelum ni takkan di gunakan sepenuhnya.  So aku harap kali ni aku telah membuat pilihan yang sangat2 tepat..





Di dalam set besalin HPA ni terdapat:
  • Minyak Barut
  • minyak Bayi
  • Teh Herba
  • Ubat Periuk
  • Kapsul Wanita A & B
  • Ubat Basuh
  • Spirulina




Aku rasa sumer tu dah cukup, tak payah lebih2.. lagipun barangan lain aku dah sedia ada sebelum aku mengandung lagi. Ada sesetengah tu adalah barangan dari set bersalin aku yang terdahulu, yang tak habis aku guna masa berpantang dulu.. yang penting boleh jimatkan duit dan barangan tu masih boleh digunakan lagi..



Ini adalah sebahagian dari barang2 yang dapat aku kumpul kan semalam setelah aku geledah satu rumah dan aku berjaya menye'snap'kan gambar2 ni sumer.....













 

Ini boleh di kategorikan sebagai barangan untuk mandian dan penghangat badan.. Bedak Hangat Afiat tu aku tak pernah guna walaupun aku dah pernah beli 2 set Afiat tu.. Mungkin sebab bau dia kurang menyenangkan.. Kali ni pun blom tentu aku sanggup nak pakai.. Lulur2 tu pulak mmg best kalau di sental ke badan.. maklum la lepas bersalin baru boleh nampak daki2 kat badan  dan celah-celahan tubuh yang kita wat koleksi masa mengandung tu..


 

Yang ni pulak termasuk dalam kategory minyak baby. Di pakaikan kat perut dan kaki baby setiap kali lepas mandi dan setiap kali tukar diapers.. Balm Afiat tu pun jarang2 aku guna.. itu yg ada terlebih dari zaman pantang si Wani ni dulu.. Minyak TYT tu bukanlah seperti warming oil tapi boleh la kut untuk mengelakkan baby kita tu kembung perut.





Yang ni pulak kategory jamu untuk di telan.. sebenarnya jamu ni aku makan sebelum aku start mengandung yang ke 4 ni, tapi dah terlanjur mengandung terpaksa la aku stop dulu, then dah ada lebih-lebihan ni, boleh la aku telan semasa dan selepas pantang nanti..







Yang ini pulak termasuk dalam kategory ubat untuk sapu meyapu di badan dan seluruh tubuh.. Lotion mustajab tu aku pakai sebelum mengandung yang ke 4 ni lagi , kononnya nak slim dan trimkan mana2 bahagian yang patut lepas bersalin si Wani dulu tu.. Dah ada lebih tu, aku continue je la masa dalam pantang nanti.. hopefully boleh la kecikkan sikit mana2 bahagian yang boleh..
Dan minyak urut yang paling aku suka, minyak herbanika NR, sapu... sapu... dan sapu je....
Tapel Sari Ayu tu aku saja beli lps pantang si Wani dulu, ingatkan boleh kempiskan perut sikit lepas habis pantang 44 hari, tapi aku tengok perut aku cam tu la jugak!!!


Yang ni Barut Berubat Afiat.. aku tak pasti masih boleh pakai ke tidak.. ataupun ianya hanya digunakan hanya sekali tempoh berpantang saja.. 
apa2 pun aku akan tanya expert dulu..








Yang ni pulak barang2 yang baru aku pi beli pagi tadi dengan suami kat Pasar Super Kinta.. 

Aku panjat tangga Pasar Super Kinta tu semata-mata nak beli lulur ni sebab ianya MURAH compare dengan lulur yang ada di pasaraya cam lulur Puteri Binari kalau tak silap aku dah RM12.. yang ni aku boleh dapat dgn harga RM5.60 je satu.. 

Bedak sejuk tu pulak saja nak try.. betul ke pakai bedak sejuk ni boleh buat kita licin dan gebu ek?? Ada sesetengah orang tua yang amalkan pemakaian bedak sejuk ni aku tengok kulit muka derang macam best je.. macam muka mak mertua aku tu..

Yang penting buat aku sekarang adalah aku mesti belajar untuk menjadi pengguna yang bijak dan yang paling penting jangan buat poket suami kita bocor tak tentu pasal.. Itupun kalau kita sayang suami la.. kalau tak suruh je laki kita tu beli ikut kehendak nafsu kita.. kehendak kita ni mmg tak pernah habis dan tak pernah kurang so terpulang la kepada individu.. tepuk dada tanya la selera..

1 comment:

  1. I'm not in a position to view this website correctly on saffari I believe there's
    a downside

    Here is my web site: best ways to get pregnant

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

Artikel di sini hanya kompilasi tulisan dan luahan hati sendiri. Justeru itu, saya tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan kesihatan, kaunseling rumahtangga mahupun undang-undang dan hal ehwal agama yang mendalam. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah yang dialami. Terima Kasih..

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker