Image Widget

Image Widget

RUANGAN KELUARGA KITA

Blog ini pada asalnya adalah bertujuan untuk tatapan kami sekeluarga tapi kini ianya menjadi aset penting untuk aku membuat contengan-contengan disini..

Semoga blog aku ini akan menjadi tatapan untuk anak-anak aku suatu hari nanti


MY SWEET FOLLOWER

SILA PILIH JENIS dan SIZE TEXT UNTUK AKTIVITI SKODENG ANDA!!

Kalau tak suka jenis font yang asal boleh ler tukar.. Kalau rabun ke, buat2 rabun ke atau memang tak brape nampak tulisan tu boleh la besarkan sikit yer... al maklum la, umur kita ni sentiasa meningkat..
4 comments

Sistem Menurunkan Berat Badan Anda

Friday, July 23, 2010

Barangkali anda banyak membaca mengenai bagaimana untuk menurunkan berat badan, tips kuruskan badan, diet seimbang dan seumpamanya. Tapi sampai sekarang, ianya belum menampakkan hasil. Tentu anda rasa kecewa, bukan?

Anda berjaya menurunkan berat badan? - shape.com


Dimanakah agak silapnya?

Andainya anda masih belum nampak dimanakah kesilapan masing-masing, apakata anda ikuti langkah-langkah berikut;


1. Menitikberatkan waktu makan dan kuantiti makanan


Dalam sehari, anda boleh makan sehingga 5 ataupun 6 kali. Paling tidak pun, anda tentu akan makan 3 kali sehari. Iaitu sarapan, makan tengahari dan malam.

Cuma apa yang penting adalah anda perlu menjaga waktu makan dan kuantiti makanan yang diambil.

Contohnya jika anda selalu bersarapan jam 7.00 pagi, cuba disiplinkan diri untuk bersarap dalam lingkungan waktu tersebut. Ini kerana sarapan penting bagi membekalkan anda tenaga memulakan aktiviti harian.

Contoh hidangan sarapan pagi - thestonesoup.com


Jika sering melewat-lewatkan waktu makan, tahap metabolisme anda akan menurun. Bila menurun, ia akan menyukarkan proses pembakaran lemak dan kalori dalam badan anda. Inilah sebabnya mengapa anda masih tak berjaya untuk kelihatan langsing.


Begitu jugalah dengan kuantiti makanan yang diambil. Pastikan ianya bersesuian dengan diet anda. Jika nak senang, berhentilah makan sebelum kenyang.


2. Diet yang Betul


Anda sepatutnya memilih makanan yang bergizi lengkap. Ambillah makanan yang mengandungi karbohidrat, protein, vitamin, mineral dan lemak. Cuma, pastikan makanan yang diambil tadi rendah lemak atau rendah kalori.

Ingat, amalkan diet yang betul serta seimbang tau. :)

Contoh Menu untuk Diet - diet-blog.com



3. Minum Susu Rendah Lemak dan Berkalsium Tinggi


Sebaik-baiknya, anda minulah susu rendah lemak dan berkalsium tinggi setiap hari. Ini bagi memenuhi keperluan kalsium dalam tubuh anda.

Saya tahu ramai yang kurang menggemari susu rendah lemak ni, tapi ia sememangnya baik untuk diet anda.

Susu Rendah Lemak - thedailygreen.com

Read more...
Sistem Menurunkan Berat Badan AndaSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

What You Waiting For - Mizz Nina feat.Colby O'Donis

Thursday, July 22, 2010


Lyric: What You Waiting For
[colby]
baby i never seen someone with your body
you make me want get this party started
hey baby come in tell me what this all
baby baby
tell me what you what you waiting for
[mizz nina]
baby i never seen someone with your body
you make me wanna get a little notty
hey baby come in get it it's all yours
baby baby
tell me what you what you waiting for
[colby]
its your birthday
so tell me what's you want it too

[mizz nina]
its my birthday
im really wanna get with you

[colby]
drop the beat now and may be we can get it started
[mizz nina]
will go insane and take you to the after party
[colby]
so what's your name hey baby what's your name oh yeah
[mizz nina]
sexys my name yea sexys my name
[colby]
ok and whats your game hey baby what's your game
[mizz nina]
ok i like to play..i ..i like to play
[colby]
baby i never seen someone with your body
you make me want get this party started
hey baby come in tell me what this all
baby baby
tell me what you what you waiting for
[mizz nina]
baby i never seen someone with your body
you make me wanna get a little notty
hey baby come in get it it's all yours
baby baby
tell me what you what you waiting for
[colby]
hey sexy girl from kuala lumpur
[mizz nina]
hey baby that's me i'll be on the dance floor
[colby]
i got you with surprise we pop in up in VIP
[mizz nina]
and if i ask nice can i take you home with me
baby let's get crazy come and loose control
you want to tear up after party
i know you wants some more
i wanna see you with that body ???
baby come and get it
what you what you waiting for


Read more...
What You Waiting For - Mizz Nina feat.Colby O'DonisSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Halo ( by Beyonce)

Tuesday, July 20, 2010

Aku suka lagu ni tapi  takde sebab musabab nape aku suka lagu ni...walhal lagu ni tak pernah pun suka aku pastu cik kak yang nyanyi lagu ni tak pernah tahu pun aku wujud apatah lagi nak dengar aku nyanyi lagu dia ni.. pastu lagu ni  aku leh nyanyi gitu-gitu je sebab lidah aku 'pure' lidah melayu punyer... hiiiiiii..


Beyonce - Halo .mp3
Found at bee mp3 search engine

Halo lyrics
Songwriters: Bogart, Evan Kidd; Knowles, Beyonce Gisselle; Tedder, Ryan Benjamin;

Remember those walls I built
Well, baby they're tumbling down
And they didn't even put up a fight
They didn't even make up a sound

I found a way to let you in
But I never really had a doubt
Standing in the light of your halo
I got my angel now

It's like I've been awakened
Every rule I had you breakin'
It's the risk that I'm takin'
I ain't never gonna shut you out

Everywhere I'm looking now
I'm surrounded by your embrace
Baby I can see your halo
You know you're my saving grace

You're everything I need and more
It's written all over your face
Baby I can feel your halo
Pray it won't fade away

I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo
I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo

Hit me like a ray of sun
Burning through my darkest night
You're the only one that I want
Think I'm addicted to your light

I swore I'd never fall again
But this don't even feel like falling
Gravity can't forget
To pull me back to the ground again

Feels like I've been awakened
Every rule I had you breakin'
The risk that I'm takin'
I'm never gonna shut you out

Everywhere I'm looking now
I'm surrounded by your embrace
Baby I can see your halo
You know you're my saving grace

You're everything I need and more
It's written all over your face
Baby I can feel your halo
Pray it won't fade away

I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo
I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo

I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo
I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo
Halo, halo

Everywhere I'm looking now
I'm surrounded by your embrace
Baby I can see your halo
You know you're my saving grace

You're everything I need and more
It's written all over your face
Baby I can feel your halo
Pray it won't fade away

I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo
I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo

I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo
I can feel your halo halo halo
I can see your halo halo halo



Read more...
Halo ( by Beyonce)SocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Kebahagiaan Dalam Perpisahan – Shahir AF8

Monday, July 19, 2010

Aku bukanlah peminat AF malah rumah aku sendiri pun tak de ASTRO, tv rumah aku kecikkkk.. je, cuma 14 in je... pastu aku bukanlah peminat penyanyi ni malah aku sendri pun tak pernah tgk dia nyanyi sebelum ni, TAPI aku minat betul kat suara dia ni... suara JANTAN katakan..... Lagu dia ????? eemmmmm boleh la... sedap2 tinga yg mendengor.....


Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan daku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang

Tak perlulah kita mencuba lagi
Betulkan kesilapan perhubungan ini
Bila setiap perbincangan
Menjadi perbalahan
Manakah agaknya cinta pasti
 Chorus:
Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur

Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya, apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan..

Usah titis air mata kau tangiskan
Ku dah cukup menampung selautan
Begitu lama ku pendam
Tapi hanya berdiam
Kerna cuba menafi realiti
(ulang chorus)
Kebahagiaan.. dalam perpisahan..

First time aku dengar lagi ni aku terus tertanya-tanya "sapa la mamat yg nyanyi lagu ni.. wow jantan betul suara dia ni.." Aku rasa lagu ni mmg best dengan suara mamat ni tapi kalau mamat lain yang nyanyi lagu ni , aku tak tau la plak best ke tak.. Eventhought aku pernah terbaca comment yang mengatakan  diction (sebutan) Shahir ni mcm tak sharp tapi aku rasa ia memang sesuai dan serasi dengan mamat ni.... Anyway, korang layan jer laa lagu ni. Kat bawah ni ada Video Clip lagu ni.



Read more...
Kebahagiaan Dalam Perpisahan – Shahir AF8SocialTwist Tell-a-Friend
28 comments

Cerita Lawak: Surat untuk abg dan ayang

Thursday, July 15, 2010

memula skali ayang anto kat abang?
Dear abang,
Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali.. sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang.. sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?
Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang?
Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah
Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..
Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance...ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah..
Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada.
Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak
Paling menyedihkan.. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??
Ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa.. tak nak naik kereta abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR
Love,
ayang
ni abang lak bagi....
Dear Ayang,
Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah..
Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta.. abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder dr jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..
Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah... tulah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa jek..hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..
Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..
sbb masa tu ayang kalau mekup mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas stp kali ayang mekup abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm.. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per.. wlau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu...pasal morning kis tu, ayang bgn pun dah tghri nak morning kis cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..
Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan Cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana . kalau ada gulai tempoyak ke nnti jgn lupa bwk balik skit..
Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu... biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan .bukan apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital. abang kene tanduk xpe..
Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2.. jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang..dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang ketawa...hahahhahahahahha
Read more...
Cerita Lawak: Surat untuk abg dan ayangSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Nasi Lemak

Wednesday, July 14, 2010

nasi lemak
Bahan-bahan

1 kg beras [basuh n toskan]
1 liter santan [5 cawan santan]
3 helai daun pandan koyakkan dan simpul]
3 keping hirisan halia
3 ulas bwg merah [mayangkan]
garam secukupnya sedikit gula jika suka

Cara-cara
1. Masukan semua bahan dlam periuk dan masak sehingga beras sebati dengan santan.
2. Bila nampak nasi kering, kacau rata dan tutup semula tudung. Biarkan ia sentiasa panas dalam periuk rice cooker.
3. Bila telah masak hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis, telur rebus, ikan bilis goreng, ulam timun.

SAMBAL TUMIS IKAN BILIS


Bahan 250 gm ikan bilis [bersihkan dan buangkan kepala dan rendamkan sebentar]
1 senduk cili kering mesin ]
3 labu bawang besar [ dimesin halus dgn sdikit belacan ]
air asam jawa secukup rasa
2 labu bawang besar..mayang kasar garam gula minyak untuk tumis

Cara-cara

1. Tumiskan bahan yg dimesin halus sehingga wangi.
2. Masukkan air asam , ikan bilis, garam, gula dan bawang besar.
3. Masukkan air sedikit dan biarkan sambal mendideh dan pekat dengan api perlahan.
4. Bila dah naik minyak baru angkat.

Read more...
Nasi LemakSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Nasi Lemak Enak

Bahan-Bahan:
Bahan Untuk nasi lemak:
2 cawan Beras
2 ulas bawang merah kecil(dimayang)
garam secukup rasa
1 inci halia
sedikit halba
Sebatang serai(dititk)
2 helai daun pandan
santan pekat
air masak
bahan untuk sambal tumis ikan bilis
Bahan A:
1 labu Bawang besar
3 ulas bawang putih
sedikit belacan
cili kering

Bahan B:
ikan bilis (goreng)
sedikit ikan bilis tumbuk
bawang besar (mayang)
minyak untuk menumis
sedikit air asam jawa
gula dan garam secukup rasa
sedikit air 
Cara:
Untuk membuat nasi lemak. Cuci bersih beras dan seeloknya direndam selama 1 jam sebelum dimasak untuk menjamin keempukan nasi. Kemudian campurkan semua bahan uuntuk mambuat nasi lemak dan tanak nasi seperti biasa.

Untuk membuat samabl tumis ikan bilis. Tumis semua bahan A kedalam minyak masak. Setelah naik bau masukkan sedikit air dan air asam jawa. Kemudian masukkan sedikit ikan bilis goreng yang telah ditumbuk dan juga bawang besar yang sudah dimayang berserta garam dan gula secukup rasa.Apabila bahan semua sudah mmasak, akhir sekali masukkan ikan bilis goreng.
Cadangan Hidangan:
boleh dimakan bersama kacang goreng, timun, telur rebus, ayam goreng atau apa sahaja lauk yang anda gemari,
Tambahan:
ikan bilis dalam sambal tumis anda akan lebih rangup apabila ia dimasukkan setelah api ditutup dan semua bahan sudah masak. Ini untuk mengelak buih (bubble)sambal dari menghilangkan kerangupan ikan bilis.





Read more...
Nasi Lemak EnakSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Wajik


Bahan2:

1/2 kilo pulut ( sila rendam sekurang2nya 4 jam)
500 gram gula merah
100 gram gula putih (atau ikut tahap manis lidah memasing)
2 cawan air
secubit garam
2 helai daun pandan
3 cawan santan (kalo santan tin - amik 600 ml)
1 sudu besar olive oil (sbb santan tin xder minyak -nanti tak kilat)
Daun pisang secukupnyer.

Cara2:

Kukus pulut sampai masak. Untuk pulut yg lembut, pastikan air dlm bekas pulut tu separa dgn pulut semasa mengukus.

Dalam masa yg sama, masak gula merah & gula putih dgn 2 cawan air tadi.Masukkan daun pandan yg dah disimpul.Masak sehingga mendidih & pastikan gula hancur. Kemudian, masukkan santan tadi & olive oil. Kecilkan api. Masak sehingga gula jadik likat. Peringatan! Bila gula + santan dimasak, adunan itu akan membuak sekiranya api terlalu besar. Gunakan api sederhana atau kecil. Kacau sentiasa & jagalah api tu spy gula tu masak likat elok. Bila gula dah likat, masukkan pulut tadi. Kacau rata2.Pastikan semua pulut disaluti gula. Sebab kadang2 ada pulut yg berketul.Bila dah ok, matikan api.Amik daun pisang dan alas atas bekas yg nak diguna.Tuang perlahan2 dan ratakan. Untuk menekan pulut tu kasik padat, salut tg dgn plastik dan tekan2 lah sehingga padat. Biarkan sehingga wajik ni sejuk barulah dipotong.

Tips: Kalo wajik tu disalut dgn daun pisang lagi besh! Baru real rasa wajik kampung tuh! Aku cuma wat lapik jer daun pisang tu, biasalah...daun pisang limited edition!

Read more...
WajikSocialTwist Tell-a-Friend
15 comments

4 Petua Pulihkan Suara Serak (Siri 2)

Monday, July 12, 2010

Hari tu, saya baru berikan dua daripadanya. Anda boleh rujuk kembali pada entri bertajuk 4 Petua Pulihkan Suara Serak andainya terlepas pandang.


Manalah tau kan, jikalau suara serak ataupun hilang, bolehlah cuba bila perlu nanti. :)



Petua Suara Serak 3


1. Ambil sepotong halia.


Gambar Halia - shine.yahoo.com

2. Kupas halia tadi dan basuh agar ia bersih.

3. Kemudian, anda hiriskannya atau potong kecil dan masukkan dalam segelas air suam.

4. Tambahkan juga sedikit air perahan limau nipis dan gula ke dalamnya.


Amalkan meminum minuman ini setiap hari hingga suara anda pulih seperti biasa.



Petua Suara Serak 4


1. Sediakan segelas air sejuk.

2. Masukkan sedikit asam jawa ke dalamnya. Pssstt... pastikan tangan anda bersih. =)

3. Ramas-ramaskan asam jawa tersebut.

4. Kemudian, tapis dan masukkan air asam jawa tadi ke dalam gelas lain.

5. Dalam gelas yang baru ni, masukkan beberapa ketul gula batu.

6. Kacaukan gula batu tersebut sampai sebati ya.

7. Seterusnya, anda masukkan pula sedikit nasi sejuk yang masih elok dalam gelas yang sama.

8. Kacaukan juga nasi sejuk tadi hingga sebati.

9. Sekarang, embunkan air tersebut di luar rumah anda semalaman.
Ataupun sebagai alternatifnya, anda boleh sejukkan dalam peti sejuk semalaman.
10. Pada keesokan paginya, anda tapis sekali lagi air tersebut dan barulah diminum.

Amalkannya juga sehingga suara anda kembali seperti sediakala.


Mudah-mudahan petua ini membantu anda ya!

Read more...
4 Petua Pulihkan Suara Serak (Siri 2)SocialTwist Tell-a-Friend
1 comments

Petua mengurangkan selsema pada bayi

Wednesday, July 7, 2010

 


Bayi yang masih kecil kalau selsema memang kadangkala sukar untuk bernafas.Kalau keadaan terlalu teruk, anda terpaksa membawa mereka ke klinik supaya kahak dan lendir tersebut di sedut atau di buang.

Menurut ibu yang pernah mengalaminya, doktor menggunakan gas.Saya kurang pasti sebab tak pernah pula keadaan menjadi seperti begitu. Di farmasi juga ada di jual ubat titik atau drops untuk di titikkan dalam hidung bayi tetapi ia tak boleh di amalkan selalu.
Jadi hari ini saya siarkan serba sedikit petua untuk hilangkan selsema pada bayi. Cubalah mana tau ada yang serasi dengan bayi anda :


 1. Petua gunakan kapur sirih dengan kunyit - Ambil kunyit hidup dan di gesekkan dengan kapur makan. Sapu pada sepanjang batang hidung bayi .

2.Gunakan madu- Madu mengeringkan kahak. Campurkan madu pada susu bayi atau beri mereka minum madu sedikit setiap hari.

3.Petua menggunakan daun sirih-Ambil beberapa helai daun sirih ( kalau di pekan, kedai India selalu ada di jual ) , ramas atau tekan-tekan dengan tangan dan ambil lendirnya. Sapu lendir sirih tersebut pada sepanjang batang hidung bayi.

Selamat Mencuba,

Read more...
Petua mengurangkan selsema pada bayiSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Nasi Minyak

Nasi Minyak Istimewa











Bahan-bahan

2 camca besar minyak sapi
2 camca besar mentega atau marjerin

Bahan A
2 labu bawang besar, dicincang halus
3 ulas bawang putih, dicincang halus
2 cm halia, dicincang
4 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
3 kelopak bunga lawang
3 biji buah pelaga, dititik
3 cawan air
½ cawan Krimer Sejat Rendah Lemak IDEAL
500 gm beras basmati, basuh & tuskan
3 camca teh Serbuk Pati Ayam MAGGI

Bahan B
¼ cawan bawang goreng
¼ cawan kismis
1 biji hirisan cili merah
daun pudina

Cara Menyediakan:







Panaskan minyak sapi dan mentega; tumis bahan A hingga wangi.






Masukkan air, Susu Sejat dan beras.







Masukkan Pati MAGGI dan masak nasi bertutup hingga air kering dan nasi masak.

Taburkan bahan B sebagai hiasan.

Version Tradisional

Recipe For Nasi Minyak

Bahan-bahan
Bahan untuk nasi

5 cawan Beras wangi ( kalau tak ada beras biasa pun boleh)
1 cawan susu cair (condense milk pun boleh tapi kena campur dgn air ½ cawan susu + ½ cawan air, nanti manis sangat nasi tu)
5 - 6 cawan air rebusan ayam atau daging (lebihkan air kalau beras yang jenis keras sikit, kurang kalau beras lembut)
Garam secukup rasa.

Bahan untuk menumis

2-3 ulas bawang merah di hiris nipis-nipis
2 ulas bawang putih juga diris nipis
1 inci halia dihiris halus
1 biji buah pelaga
1 biji bunga lawang
3 inci kulit kayu manis
3 sudu minyak sapi (ghee)
2 sudu margerin atau butter
1 sudu minyak masak biasa (minyak kelapa atau soya atau apa2 lah)
Daun pandan 2 helai kalau ada.

Bahan untuk hiasan

Kismis
Badam
Gajus
Bawang goreng
Hirisan daun bawang dan daun sadri

Cara memasak

1. Cara membuat air rebusan ayam atau daging.
2. Ayam/daging di basuh dan di potong
3. Rebus dengan air sehingga air mendidih. Masukkan sedikit garam.
4. Kandungan air mestilah cukup untuk nasik seperti di atas (kat bahan2 tu !)
5. Ambil air sahaja untuk nasi. Kalau ayam yang digunakan, ayam boleh diperap dengan kicap dan sedikit gula atau madu. Kemudian di goreng jadikan ayam berkicap, sedap dimakan dgn sos.
6. Kalau daging sama jugalah, perap dengan kicap dan kemudian masak sampai daging empuk, masukkan gula sikit, ubi kentang yang dipotong nipis membulat. Masukkan daun bawang dan hirisan bawang besar.
7. Walla, you guys will enjoy this dish. Kalau nak impress minah/ mat saleh tu, can try these two dishes. Kalau aunty lalu pun rasanya korang tak nampak dah.


Cara nak masak nasi

1. Basuh beras dan toskan. Kalau nak guna rice cooker, masukkan beras yang telah ditoskan tu ke dalam rice cooker.
2. Panaskan minyak (yang tiga jenis tu) di dalam periuk
3. Masukkan bahan-bahan tumisan (bawang merah, bawang putih, rempah2 etc.)
4. Kalau ada daun pandan masukkan sekali.
5. Bila bawang dah kuning, garing sikit, bau pun dah naik, masukkan air rebusan dan susu
6. Masukkan kan garam secukup rasa. Kalau air rebusan dah di tambah garam, kurangkan garam dalam nasik ni.
7. Kacau selalu, bila dah mendidih, angkat dari dapur dan masukkan ke dalam rice cooker yang berisi beras. Masak macam biasa masak nasi.
8. Bila nasi dah kering, kacau dan lihat samada lembut atau masih keras. Kalau agak keras atau nak lembutkan lagi, masukkan air rebusan atau air panas biasa ke dalam rice cooker dan tutup hingga masak.
9. Kalau tak pakai rice cooker, sampai kat step 7 di atas, masukkan beras yang ditoskan tadi ke dalam periuk. Kacau, rasa garamnya dan tutup. Api biar sederhana, nanti yang bawah akan hangit dan yang atas masih mentah.
10. Biarkan nasi kering. Kacau dan kecilkan api. Biar sampai nasi masak.


Untuk hiasan

Hirisan badam dan gajus di goreng hingga kuning.
Kismis boleh digoreng atau tidak di goreng
Bawang merah di mayang nipis dan di goreng
Daun sadri dan daun bawang di hiris halus.

Bila nasi dah masak sempurna, sendukkan ke dalam pinggan dan taburkan bahan-bahan hiasan.

Enjoy yourselves OK.


Another version Nasi Minyak

NASI MINYAK

2 mangkuk beras
2 mangkuk air
cengkih, kulit kayu manis, bunga lawang ( serba sikit untuk menumis) (A)
bawang putih .... 3 ulas }
halia....................satu inci setengah } blend hingga halus (B)
bawang besar......setengah biji }
3 sudu besar minyak masak
2 sudu besar minyak sapi atau margarine
garam & perasa
susu segar l cawan


1. panaskan periuk, masukkan minyak dan minyak sapi/magarine
2. masukan bahan (A)
3. tumis bahan (B)
4.setelah naik bau masukan air semangkuk, garam/perasa dan susu segar
5.masukan beras, tutup periuk, sampai masak.
(boleh masak dalam rice cooker.....kalau hendak masak lebih gandakan bahan diatas
Read more...
Nasi MinyakSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Guns N' Roses - Don't Cry

Tuesday, July 6, 2010


Read more...
Guns N' Roses - Don't CrySocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Petua Demam Campak dengan Daun Semambu

Monday, July 5, 2010

Sejak kebelakangan ini, saya dapati ramai individu yang dijangkiti demam campak. Terutamanya bagi mereka yang tinggal di asrama. Lagilah mudah nak kena, kan?

Justeru itu, ada satu petua demam campak yang ingin saya kongsi. Iaitu dengan memanfaatkan khasiat daun semambu. Menurut pengamal perubatan tradisional, daun semambu ni mampu mengurangkan rasa miang pada seluruh badan.

Biasanya, Pokok Semambu (Melia Indica) boleh didapati pada halaman rumah masyarakat India. Selalunya mereka menjadikan ia sebagai pokok teduhan. Ataupun ia juga boleh ditemui di kawasan-kawasan tanah biasa.


Pokok Semambu (Melia Indica)
Pokok Semambu (Melia Indica)



Cara menggunakan khasiat daun semambu ini adalah seperti berikut:


1. Ambil beberapa helai daun semambu dan bersihkannya.

2. Selepas dibersihkan, tumbukkan ia sampai lumat bersama-sama dengan sedikit beras. Anda juga boleh tambahkan sedikit kunyit jika ada.

3. Kemudian, sapukanlah bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi pada seluruh badan.

Ulangilah petua ini sehingga rasa miang di badan anda berkurangan atau sembuh. :)


Selamat Mencuba!

Read more...
Petua Demam Campak dengan Daun SemambuSocialTwist Tell-a-Friend
41 comments

Akar Terung Pipit Ubat Darah Tinggi

Terung Pipit amat baik jika dijadikan sebagai ulam-ulaman. Lebih-lebih lagi buahnya yang masih muda serta berwarna hijau tu. Manakala buah yang dah masak (berwarna kuning), selalunya ia akan dicampurkan dalam masakan tertentu.

Buah Terung Pipit (Solanum Torvum)
Buah Terung Pipit (Solanum Torvum)-EthnoFlora@Flickr.com


Pokoknya pula agak mudah tumbuh di kawasan yang baru dibuka serta terdedah kepada cahaya matahari. Contohnya seperti di tepi-tepi jalan ataupun belukar.

Pokok Terung Pipit
Pokok Terung Pipit-Wikipedia.org


Sungguhpun begitu, tahukah anda yang bahagian akar terung pipit ni boleh dijadikan ubat untuk merawat darah tinggi dan pitam?


Caranya tidaklah serumit mana. Anda pun boleh lakukannya sendiri (D.I.Y) seperti berikut:


1. Ambil akar terung pipit dan bersihkan ia terlebih dulu.

2. Kemudian, rebuskan akarnya sampai mendidih.
3. Setelah mendidih, biarkan air rebusan itu seketika.

4. Setelah agak suam, tapis dan tuangkannya ke dalam gelas.

5. Akhir sekali, minumlah ia secara perlahan-lahan.


Anda boleh amalkannya sehinggalah masalah darah tinggi atau pitam berkurangan dan beransur pulih.


Tapi, tunggu dulu!


Selain untuk mengatasi darah tinggi dan merawat pitam, akarnya juga boleh merawat masalah retak kulit kaki atau tumit pecah.

Caranya adalah dengan menumbuk akar terung pipit. Kemudian jadikan ia sebagai "demah" dan mendemah(menuam) ia pada bahagian tumit yang pecah-pecah.


Selamat Mencuba!
Read more...
Akar Terung Pipit Ubat Darah TinggiSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Petua Sakit Mata dengan Akar Delima

Buah delima atau nama botaninya Punica Granatum diakui amat berkhasiat dan mempunyai banyak keistimewaan. Terutamanya dari sudut kesihatan. Antara khasiat buah delima ini adalah mampu merawat batuk biasa, menguatkan perut, tekak, dada dan paru-paru serta mengubati sakit mata.

buah delima(punica granatum)
Buah delima(punica granatum) - Dato' Prof. Dr. Jamaludin@Flickr.com



Pada kali ini, saya nak fokuskan petua sakit mata dulu. Masalah lain akan saya kongsikan kemudian. :)


Sebenarnya, bahan utama yang anda perlukan ialah akar pokok delima ya. Selepas anda sudah dapatkan akarnya, ikutilah langkah di bawah;

1. Bersihkan dulu bahagian akar delima tadi.

2. Kemudian, rebuskan akarnya sehingga mendidih.

3. Selepas itu, anda biarkan air rebusan itu sejuk atau suam.

4. Akhir sekali, gunakan air rebusan itu untuk mencuci mata anda yang sakit.

Anda boleh amalkan petua ini sehinggalah masalah sakit mata yang dialami berkurangan dan sembuh seperti sediakala. Mudah, kan? Saya yakin anda pasti boleh melakukannya. :)


Selamat Mencuba!
Read more...
Petua Sakit Mata dengan Akar DelimaSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Cara Mudah Merawat Luka Dengan Daun Memali

Mengalami luka sama ada luka kecil mahupun luka besar pada tubuh dah menjadi asam garam dalam kehidupan. Terutamanya ketika berada di zaman kanak-kanak. Jatuh sikit je, mesti luka dan berdarah. Kekadang ada sesetengah luka yang meninggalkan kesan sampailah ke hari ini.

Bila dah luka, kita akan disuruh bersihkan luka tu dan sapu minyak gamat (atau lain-lain jenis) pada tempat yang terluka tadi. Begitulah kebiasaannya, kan?

Tapi, sebenarnya ada satu cara tradisional untuk merawat luka ni, seterusnya menghentikan pendarahan. Caranya agak mudah iaitu dengan menggunakan daun mali-mali(daun memali).


Daun Mali-Mali
Daun Mali-Mali

1. Memula, anda ambillah beberapa helai daun mali-mali dan bersihkannya.

Seandainya mengalami luka kecil, memadai ambil sedikit saja daun tersebut. Ambil sekadar ikut keperluan anda yer. :)

2. Kemudian, anda tumbukkan daun mali-mali ni sampai ia mengeluarkan air. Air yang keluar nanti agak bergetah sedikit.

3. Kemudian, pupukkan ia pada bahagian luka tadi. Biar sehinggalah pendarahan berhenti dengan sendirinya.

Begitulah petua mengenai ubat luka yang boleh anda praktikkan seandainya perkara tersebut terjadi pada diri, keluarga ataupun sesiapa saja yang dikenali.


Selamat Mencuba!
Read more...
Cara Mudah Merawat Luka Dengan Daun MemaliSocialTwist Tell-a-Friend
21 comments

2 Petua Dapat Bayi Cantik

Anda tentu suka tengok serta bermain-main dengan bayi yang cantik, sihat lagi comel, kan? Apatah lagi jika si comel tu zuriat anda sendiri. Memang hilanglah terus segala rasa penat-lelah bila memandangnya. :)


Si Cantik Berambut Kerinting
Si Cantik Berambut Kerinting



Pun begitu, untuk dapat bayi yang cantik ni, anda perlulah mulakan usaha sejak bayi itu masih dalam kandungan lagi. Iaitu semasa masih dalam awal kandungan sehinggalah waktu hampir bersalin. :)

Di sini terdapat 2 petua yang ingin saya kongsikan iaitu; petua untuk dapat bayi yang berambut kerinting dan petua dapat bayi yang berkulit halus dan cerah.


1. Petua dapat bayi berambut kerinting


Amalkan memakan 5 hingga 10 biji kerang rebus setiap hari.

Kerang Rebus
Kerang Rebus - anggisoegito@flickr.com



2. Petua dapat bayi berkulit halus dan cerah

Amalkan memakan sayuran hijau setiap hari. Contohnya seperti sayur bayam.

Sayur Bayam
Sayur Bayam


Di samping itu, anda lebihkan juga pengambilan telur ayam kampung.


Jika diizinkannya, anda akan dikurniakan bayi atau anak yang berambut kerinting walaupun anda dan pasangan berambut lurus.

Begitu juga dengan petua kedua. Walaupun anda dan pasangan berkulit gelap tapi inginkan zuriat yang berkulit halus dan cerah, amalkan saja petua tersebut.

Saya juga akan doakan mudah-mudahan anda dikurniakan bayi yang cantik dan sempurna seperti mana yang diidam-idamkan. :)


Selamat Mencuba!

Read more...
2 Petua Dapat Bayi CantikSocialTwist Tell-a-Friend
1 comments

Apa Dia Ubat Demam Campak?

Memandangkan masih ada yang sedang mencari ubat demam campak, apa kata saya kongsikan satu petua berkaitan dengan anda. Kebetulan, saya terbaca petua demam campak ini tak lama dulu dalam suratkhabar. :)

Baiklah, bahan utama yang anda perlukan ialah beras pulut.


Beras Pulut
Beras Pulut - hainamasayaaben@Flickr.com



Cara-cara mengubatinya pula begini;


1. Ambil segenggam beras pulut.

2. Gorengkan beras pulut tersebut.

3. Masukkan beras pulut goreng tadi ke dalam gelas yang berisi air putih.

4. Kemudian, tutup gelas tersebut. Biarkannya terendam kira-kira dalam 10 minit.

5. Akhir sekali, anda minumlah air tersebut perlahan-lahan.


Amalkan langkah di atas sehinggalah campak anda keluar dan pulih seperti biasa.


Selamat Mencuba!

Read more...
Apa Dia Ubat Demam Campak?SocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

4 Senaman Kempiskan Perut (Bahagian 2)

Dua senaman mengempiskan perut telah pun selamat saya kongsikan di sini. Dua lagi senaman yang seterusnya adalah "back extension" dan "upper body crunch".

Tanpa berlengah, jom kita tengok langkah-langkah untuk membuat kedua-dua senaman tersebut.


C. Back Extension


1. Memula, anda perlu berlutut dengan kedua lutut dan tapak tangan mencecah lantai.

2. Pastikan bahagian kepala hingga punggung anda dalam keadaan lurus.

3. Kemudian, secara perlahan-lahan angkatkan tangan kiri anda ke atas. Pada masa yang sama, angkat juga kaki kanan anda.

senaman back extension
Senaman back extension - health.msn.com


4. Semasa berkeadaan seperti di atas, bertahanlah dalam kiraan lima.

5. Setelah itu, kembalilah ke posisi asal perlahan-lahan sambil melepaskan nafas ya.


Lakukan sebanyak dua set di mana setiap set mengandungi 10-15 kali ulangan. Selepas selesai mengangkat tangan kiri dan kaki kanan, tukarlah posisi kepada mengangkat tangan kanan dan kaki kiri.


D. Upper Body Crunch


1. Anda berdiri tegak sambil kaki dibuka lebar sedikit.

2. Letakkan pula kedua-dua tapak tangan di sisi kepala anda dengan tangan ditekankan sedikit.

3. Kemudian, tahan perut dan tarik nafas sedalam-dalamnya dengan perlahan.

4. Seterusnya, bengkokkan bahagian sisi pinggang anda ke kanan sehinggalah terasa seperti ada tarikan.

5. Anda tahanlah dalam kiraan lima ya.

6. Selepas itu, kembalilah ke posisi asal secara perlahan-lahan.

7. Kini, anda ulang semula langkah tahan perut dan tarik nafas; serta gerakkan bahagian sisi pinggang ke sebelah kiri pula hingga ada rasa seperti tarikan. Tahanlah dalam kiraan lima.

8. Semasa bahagian sisi pinggang anda dibengkokkan ke kanan dan kiri, pastikan pinggul anda tetap menghadap ke depan.


Sama seperti senaman back extension, ulangi senaman ini sebanyak dua set di mana setiap set mengandungi 10-15 kali ulangan. Pastikan anda buat sebelah kanan dua set dan sebelah kiri juga dua set. :)

Mudah-mudahan dengan mengamalkan empat senaman berikut dapat merealisasikan impian anda untuk kempiskan perut buncit.


Selamat Mencuba!

Read more...
4 Senaman Kempiskan Perut (Bahagian 2)SocialTwist Tell-a-Friend
12 comments

Petua Tegangkan Payudara

Payudara atau buah dada merupakan salah satu aset penting buat kaum hawa. Jadi, tak hairanlah sekiranya mereka mengidamkan sepasang buah dada yang tegang dan menarik. Baik daripada anak dara sehinggalah kepada yang telah sah bergelar isteri.

Bagi merealisasikan impian mereka ni, terdapat satu petua tegangkan payudara yang boleh dicuba. Bahan yang perlu anda sediakan adalah beberapa helai daun bunga tanjung.

Daun Bunga Tanjung
Daun Bunga Tanjung

Manakala di bawah ini pula merupakan salah satu contoh Pokok Bunga Tanjung.


Pokok Bunga Tanjung
Pokok Bunga Tanjung


Sekarang, langkah-langkah yang perlu anda lakukan adalah:


1. Bersihkan dahulu daun bunga tanjung yang telah dipetik.

2. Jemurkan ia (pilih tempat yang bersih ya) sampai betul-betul kering.

3. Setelah itu, rebuskan daun kering tersebut dengan segelas minyak kelapa.

4. Bila dah mendidih, biarkan minyak tu sejuk sikit.

5. Seterusnya, tapiskan minyak tadi ke dalam botol kosong yang telah dibersihkan.

6. Kemudian, anda gunakan minyak ini untuk mengurut payudara setiap hari.


Amalkanlah sehingga anda puas hati dengan bentuk atau keadaan payudara yang baru. Mudah-mudahan ia berhasil. :)


Selamat Mencuba!

Read more...
Petua Tegangkan PayudaraSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

4 Khasiat Daun Belimbing Besi

Buah belimbing besi ni kalau dibuat jus memang sedap dan berkhasiat. Tapi, bab khasiat jus belimbing besi akan saya sentuh kemudian. Sebabnya, saya nak jawab pertanyaan berkaitan petua menghilangkan penyakit kurap dulu. Soalan ini pernah diajukan dalam ruangan komen kat sini beberapa hari lepas.


Jus Belimbing Besi
Jus Belimbing Besi - kikilulu.com


Buat pengetahuan anda, daun belimbing besi ni boleh dijadikan sebagai ubat kurap. Selain kurap, ia juga boleh mengubati panau, bekas demam campak dan mengatasi rasa sakit kepala.


Proses yang perlu anda lakukan bagi memanfaatkan daun belimbing besi ni adalah;


1. Ambil 4 hingga 5 helai daun belimbing besi.

Daun Belimbing Besi
Daun Belimbing Besi - Wikipedia.org

2. Tumbukkan kesemua daun tadi sampai lumat.

3. Semasa tengah menumbuk daun tersebut, masukkan sedikit asam jawa dan beras.

4. Kemudian, teruskan proses menumbuk kesemua bahan di atas hingga lumat.

5. Bila semua bahan dah lumat, sapukan saja ia pada kawasan tubuh anda yang mengalami panau, kesan demam campak ataupun kurap.

6. Jikalau anda sakit kepala, tampalkan saja bahan campuran tersebut pada bahagian dahi.

Ulangi proses ini sehinggalah penyakit anda sembuh sepenuhnya ya. :)


Selamat Mencuba!

Read more...
4 Khasiat Daun Belimbing BesiSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Petua Hilangkan Jerawat dan Parut

Masalah jerawat umpama satu tembok halangan yang cukup sukar ditembusi. Ia tentunya merimaskan anda. Lebih-lebih lagi bila pelbagai usaha telah dibuat bagi mengatasi jerawat. Namun, semuanya tak membuahkan hasil. Kecewa pun ada. Sedih pun ada. Tapi, selalunya setiap penyakit ada ubatnya, kan?

Jadi, andainya anda masih tercari-cari jalan penyelesaian untuk hilangkan jerawat, apakata gunakan daun mertajam. Ia merupakan salah satu ubat jerawat tradisional. Di bawah ini ada contohnya. Saya ambil dari web toptropicals.com.


Buah dan Daun Mertajam
Buah dan Daun Mertajam


Kemudian, di bawah ini pula Pokok Mertajam. Atau nama saintifiknya "Erioglossum Rubiginosum".

Pokok Mertajam
Pokok Mertajam

Daun mertajam ni dikatakan boleh hilangkan jerawat dan tidak meninggalkan sebarang kesan parut. Petua yang perlu anda ikuti adalah seperti berikut;


1. Ambil beberapa helai daun mertajam dan bersihkannya.

2. Kemudian, anda tumbukkan daun mertajam tadi serta campurkannya dengan kemenyan.

3. Tumbuk kedua-dua bahan tersebut sampai halus.

4. Setelah halus, campurkan pula dengan bedak sejuk.

Tujuan mencampurkan bedak sejuk ni adalah supaya kulit muka anda tak terasa panas nanti. :)

5. Seterusnya, sapukan saja campuran itu ke muka anda seperti memakai masker (topeng muka).

6. Anda boleh sapu masker jerawat ni pada waktu malam dan cuci pada keesokan paginya ya.


Amalkanlah petua di atas setiap hari untuk hilangkan jerawat dan parut di muka anda. Mudah-mudahan selepas ini, ada bebas daripada jerawat dan tiada lagi kesan parut di muka.


Selamat Mencuba!

Read more...
Petua Hilangkan Jerawat dan ParutSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Petua Awet Muda Dengan Buah Kerandang

Ada tak di antara anda yang kenal dengan buah kerandang? Nama saintifiknya ialah Carissa Carandas. Menurut pengamal perubatan tradisional, amalan memakan buah kerandang baik untuk anda yang ingin kekal awet muda.

Bagi anda yang belum kenal buah kerandang ni, apakata kita berkenalan dengannya dulu. Buah kerandang ni berwarna merah jambu.

Buah Kerandang
Buah Kerandang - pt.treknature.com


Tapi, bila dah masak, ia akan bertukar warna kepada ungu gelap pekat.


Buah kerandang yang telah masak
Buah kerandang yang telah masak - superstock.com


Pokok kerandang ni jikalau tumbuh merimbun, amat sesuai dijadikan tempat berteduh. Ditambah pula kalau buahnya tengah lebat, lagilah cantik. Manakala daunnya pula agak keras dan batangnya juga berduri keras.


Pokok Kerandang (Carissa Carandas) - commons.wikimedia.org


Selain itu, bunga pokok kerandang ni warnanya putih dan pecah lima. Anda boleh rujuk imej di bawah ini.


Bunga Pokok Kerandang
Bunga Pokok Kerandang - pt.treknature.com



Baiklah... Setelah saling mengenali serba sikit tentangnya, mari kita berbalik kepada petua awet muda dengan buah kerandang ni. Apa yang ada perlu lakukan sekarang adalah;


1. Ambil beberapa biji buah kerandang yang telah masak.

2. Bila anda petik buah kerandang nanti, ia tentu akan bergetah.

3. Jadi, anda perlu membersihkannya dulu.

4. Kemudian, rebuskan buah kerandang tadi sehingga mendidih.

Merebus buah kerandang ni bertujuan menghilangkan keracunan getah yang mungkin terdapat pada buah kerandang yang anda petik tadi.

5. Kemudian, anda jadikan buah kerandang rebus ni sebagai ulam ketika makan tengahari atau makan malam.

Boleh dimakan bersama nasi, ulam-ulaman serta lauk-pauk lain. Amalkannya selalu secara berterusan untuk kelihatan awet muda.


Selamat Mencuba!
Read more...
Petua Awet Muda Dengan Buah KerandangSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Petua Menjaga Kulit agar Cantik dan Sihat

Memiliki kulit yang cantik dan sihat tak semestinya perlukan belanja yang besar. Kalau begitu, bermakna tak semua orang lah yang boleh berkulit cantik. Uih... sedih betul ar kalo camni. Putus harapan. Huhu...

Sebenarnya, apa yang lebih utama ialah anda perlu mengamalkan tabiat kesihatan yang baik. Jangan bimbang, anda semua boleh dapat kulit yang cantik. Tuhan tu Maha Adil. Dengan itu, berikut adalah beberapa petua menjaga kulit agar ia lebih sihat dan cantik.


1. Rehat dan tidur yang cukup


Mungkin ramai yang tak menyangka bahawa waktu rehat yang mencukupi amat diperlukan. Ia bukan setakat memberikan tahap kesihatan yang baik kepada anda. Malah menyumbang kepada pembentukan kulit cantik.

Begitu juga dengan waktu tidur. Pastikan anda mendapat tidur yang cukup dan nyenyak. Tidurlah dengan penuh kualiti selama 8 jam.


Tidur yang cukup
Tidur yang cukup - clivir.com



Melalui tidur yang berkualiti, ia bukan setakat menyihatkan kulit anda. Tetapi turut membentuknya kelihatan lebih menarik secara semulajadi.

Jika anda ada masalah lingkaran hitam bawah mata, ia pun mampu dihilangkan tau. :)

Ermmm... tapi bila tiba musim Piala Dunia ni, agak-agaknya macam mana dengan kualiti tidur anda yer?


2. Membersihkan kulit dengan betul


Mandilah dengan menggunakan air suam. Elakkan penggunaan air panas kerana ia akan menghilangkan kelembapan kulit anda.

Penggunaan sabun yang bersesuaian pun penting. Pastikan kulit anda tidak alah dengan sabun yang digunakan setiap hari.

Selepas mandi, keringkan tubuh anda dengan cara menepuk-nepuk tuala secara perlahan-lahan ke kulit. Elakkan daripada menggosok tuala dengan kuat pada kulit. Haha... saya percaya ramai yang selalu gosok, kan?


Setelah itu, anda boleh sapukan krim pelembap kulit. Sapu secara lembut bagi mengelakkan minyak pada lapisan luar kulit terhakis. Apabila terhakis, ini mengakibatkan kulit anda menjadi kering dan boleh menyebabkan dermatitis.

Tujuan menyapu pelembap ni pula adalah agar kelembapan kulit dapat bertahan lebih lama.


3. Minum air secukupnya


Amalkan tabiat meminum air secukupnya mengikut keperluan tubuh anda. Air yang dimaksudkan di sini adalah air kosong atau air mineral. Bukannya ais kosong atau minuman yang manis atau bergas.


Minum air secukupnya
Minum air secukupnya - comstockcomplete.com


Selain mengelakkan diri anda daripada kehausan, minum air secukupnya membantu melembapkan kulit. Kulit anda akan rasa seperti agak-agak basah nanti. Seterusnya, kulit anda akan nampak lebih segar la. :)

Sebagai panduan umum, anda boleh meminum air sebanyak 2 hingga 3 liter sehari. Tapi, seperti yang dinyatakan tadi, semuanya bergantung kepada rutin harian masing-masing. Anda yang tentukan apa yang terbaik untuk tubuh sendiri.



Hari ini, saya kongsi 3 petua menjaga kulit dulu ya. Saya akan sambung petua selebihnya kemudian. Jangan lupa tau. :)

Read more...
Petua Menjaga Kulit agar Cantik dan SihatSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

4 Petua Pulihkan Suara Serak

Tika ini, boleh kata satu dunia dilanda demam Piala Dunia. Masa perlawanan nanti, saya gerenti ramai yang bersorak sakan. Sebab teruja dengan aksi pasukan yang disokong. Lebih-lebih lagi kalau pasukan tu bermain cemerlang. Kekadang sampai tak sedar yang suara dah hilang. Ataupun serak.

Sehubungan itu, mungkin petua hilangkan suara serak ni boleh membantu memulihkan suara anda semula. Secara keseluruhannya, ada 4 petua yang boleh dicuba. Cuma hari ini, saya kongsikan separuh daripadanya dulu, ya. :)


Petua Suara Serak 1


1. Sediakan 2 biji bawang besar.


Bawang Besar
Bawang Besar


2. Basuh dan buang kulitnya dulu.

3. Kemudian, tumbuk atau kisar bawang besar tadi sampai hancur.

4. Lepas tu, tapiskan airnya ke dalam cawan atau gelas.

5. Anda minumlah ia dalam sukatan 3 sudu besar.


Dalam sehari, buat 2 kali minum. Amalkan selama 2 hari berturut-turut tau. :)



Petua Suara Serak 2


1. Ambil beberapa biji limau nipis.


Limau Nipis
Limau Nipis - commons.wikimedia.org


2. Basuh limau nipis tadi dan kisarkannya dengan mencampurkan sedikit air.

3. Bila dah hancur, panaskan bahan yang telah dikisar tadi.

4. Tujuan memanaskan bahan tadi adalah untuk anda sedut wap yang terhasil melalui mulut.

Sedutlah beberapa kali untuk memulihkan suara anda yang serak.


Selamat Mencuba!


p.s: Lagi 2 petua akan saya nyatakan kemudian. Jika suara anda serak, cuba dulu salah satu petua di atas buat sementara waktu ni. :)

Read more...
4 Petua Pulihkan Suara SerakSocialTwist Tell-a-Friend
0 comments

Khasiat Pegaga: Menghilangkan Bintik Hitam di Wajah

Selain jerawat, bintik hitam di wajah turut menjadi musuh utama anda yang sering menjaga kecantikan muka. Adakalanya, ia lebih degil berbanding jerawat. Hal ini tentu menggusarkan anda, kan?

Terutamanya pada yang dah cuba pelbagai macam produk tapi tak membuahkan hasil. Huhh... mesti kecewa yang amatgiler.


Sebagai jalan keluar, apakata anda beralih kembali kepada cara tradisional. Gunakan khasiat yang ada pada pegaga. Anda nak tahu apa khasiat pegaga? Boleh imbas kembali entri bertajuk "Pelbagai Khasiat Daun Pegaga".


Ya, kalau anda perasan; ada dinyatakan kat situ ia boleh menghilangkan bintik hitam di wajah. Tapi masa tu, saya tak pula sertakan sekali cara nak membuatnya. Hmmm...


Sekarang, barulah saya dapat kongsikannya. Anda ikutilah langkah berikut;


1. Ambil 10 helai daun pegaga.


Daun pegaga ni memang banyak khasiatnya
Daun pegaga ni memang banyak khasiatnya - lexup@flikr.com



2. Basuh dulu kesemua daun tadi dengan air garam.

3. Setelah dicuci, tumbuklah ia sampai halus.

4. Lepas dah halus, campurkan pula dengan bedak sejuk. Sama ada yang ketul mahupun cecair. Dua-dua boleh. Takder hal. :)

Tapi kalau anda guna bedak sejuk yang ketul, jangan lupa campurkannya dengan sedikit air suam ya. Supaya ia lebih mudah sebati.

5. Gaul kesemua bahan sampai sebati. Sapukan pada kawasan yang mengalami masalah bintik hitam. Kiranya anda pakai masker muka lah nie.

Pastikan anda sapu sebelum tidur malam tau.


6. Esok pagi, barulah cuci muka anda tu sebersih-bersihnya.


Petua ini boleh diamalkan secara terus-menerus setiap malam sehinggalah tujuan anda untuk menghilangkan bintik hitam di wajah tercapai.


Selamat Mencuba!

Read more...
Khasiat Pegaga: Menghilangkan Bintik Hitam di WajahSocialTwist Tell-a-Friend
Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

Artikel di sini hanya kompilasi tulisan dan luahan hati sendiri. Justeru itu, saya tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan kesihatan, kaunseling rumahtangga mahupun undang-undang dan hal ehwal agama yang mendalam. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah yang dialami. Terima Kasih..

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
 

DEDIKASI

Khas Untuk Suami Tersayang : Badri Bin Mohd Zin berserta anak-anak yang amat ibu kasihi : Intan Nurliyana Binti Badri, Mohamad Nasrul Danish Bin Badri, Intan Nursyazwani Binti Badri dan Mohamad Akhil Danish Bin Badri.
Last updated on: SEPTEMBER 2010

My Status

My Banner

Create your own banner at mybannermaker.com!
Nah copy dan paste code kat bawah ni dan letak banner aku ni kat website korang yer!

Permata Hati Kami

PERMATA HATI KITA

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickersLilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers