RUANGAN KELUARGA KITA

Blog ini pada asalnya adalah bertujuan untuk tatapan kami sekeluarga tapi kini ianya menjadi aset penting untuk aku membuat contengan-contengan disini..

Semoga blog aku ini akan menjadi tatapan untuk anak-anak aku suatu hari nanti



Monday, July 5, 2010

Petua Demam Campak dengan Daun Semambu

Sejak kebelakangan ini, saya dapati ramai individu yang dijangkiti demam campak. Terutamanya bagi mereka yang tinggal di asrama. Lagilah mudah nak kena, kan?

Justeru itu, ada satu petua demam campak yang ingin saya kongsi. Iaitu dengan memanfaatkan khasiat daun semambu. Menurut pengamal perubatan tradisional, daun semambu ni mampu mengurangkan rasa miang pada seluruh badan.

Biasanya, Pokok Semambu (Melia Indica) boleh didapati pada halaman rumah masyarakat India. Selalunya mereka menjadikan ia sebagai pokok teduhan. Ataupun ia juga boleh ditemui di kawasan-kawasan tanah biasa.


Pokok Semambu (Melia Indica)
Pokok Semambu (Melia Indica)



Cara menggunakan khasiat daun semambu ini adalah seperti berikut:


1. Ambil beberapa helai daun semambu dan bersihkannya.

2. Selepas dibersihkan, tumbukkan ia sampai lumat bersama-sama dengan sedikit beras. Anda juga boleh tambahkan sedikit kunyit jika ada.

3. Kemudian, sapukanlah bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi pada seluruh badan.

Ulangilah petua ini sehingga rasa miang di badan anda berkurangan atau sembuh. :)


Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

Artikel di sini hanya kompilasi tulisan dan luahan hati sendiri. Justeru itu, saya tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan kesihatan, kaunseling rumahtangga mahupun undang-undang dan hal ehwal agama yang mendalam. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah yang dialami. Terima Kasih..

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker