Image Widget

Image Widget

RUANGAN KELUARGA KITA

Blog ini pada asalnya adalah bertujuan untuk tatapan kami sekeluarga tapi kini ianya menjadi aset penting untuk aku membuat contengan-contengan disini..

Semoga blog aku ini akan menjadi tatapan untuk anak-anak aku suatu hari nanti


MY SWEET FOLLOWER

SILA PILIH JENIS dan SIZE TEXT UNTUK AKTIVITI SKODENG ANDA!!

Kalau tak suka jenis font yang asal boleh ler tukar.. Kalau rabun ke, buat2 rabun ke atau memang tak brape nampak tulisan tu boleh la besarkan sikit yer... al maklum la, umur kita ni sentiasa meningkat..

Petua Menjaga Kulit agar Cantik dan Sihat

Monday, July 5, 2010

Memiliki kulit yang cantik dan sihat tak semestinya perlukan belanja yang besar. Kalau begitu, bermakna tak semua orang lah yang boleh berkulit cantik. Uih... sedih betul ar kalo camni. Putus harapan. Huhu...

Sebenarnya, apa yang lebih utama ialah anda perlu mengamalkan tabiat kesihatan yang baik. Jangan bimbang, anda semua boleh dapat kulit yang cantik. Tuhan tu Maha Adil. Dengan itu, berikut adalah beberapa petua menjaga kulit agar ia lebih sihat dan cantik.


1. Rehat dan tidur yang cukup


Mungkin ramai yang tak menyangka bahawa waktu rehat yang mencukupi amat diperlukan. Ia bukan setakat memberikan tahap kesihatan yang baik kepada anda. Malah menyumbang kepada pembentukan kulit cantik.

Begitu juga dengan waktu tidur. Pastikan anda mendapat tidur yang cukup dan nyenyak. Tidurlah dengan penuh kualiti selama 8 jam.


Tidur yang cukup
Tidur yang cukup - clivir.com



Melalui tidur yang berkualiti, ia bukan setakat menyihatkan kulit anda. Tetapi turut membentuknya kelihatan lebih menarik secara semulajadi.

Jika anda ada masalah lingkaran hitam bawah mata, ia pun mampu dihilangkan tau. :)

Ermmm... tapi bila tiba musim Piala Dunia ni, agak-agaknya macam mana dengan kualiti tidur anda yer?


2. Membersihkan kulit dengan betul


Mandilah dengan menggunakan air suam. Elakkan penggunaan air panas kerana ia akan menghilangkan kelembapan kulit anda.

Penggunaan sabun yang bersesuaian pun penting. Pastikan kulit anda tidak alah dengan sabun yang digunakan setiap hari.

Selepas mandi, keringkan tubuh anda dengan cara menepuk-nepuk tuala secara perlahan-lahan ke kulit. Elakkan daripada menggosok tuala dengan kuat pada kulit. Haha... saya percaya ramai yang selalu gosok, kan?


Setelah itu, anda boleh sapukan krim pelembap kulit. Sapu secara lembut bagi mengelakkan minyak pada lapisan luar kulit terhakis. Apabila terhakis, ini mengakibatkan kulit anda menjadi kering dan boleh menyebabkan dermatitis.

Tujuan menyapu pelembap ni pula adalah agar kelembapan kulit dapat bertahan lebih lama.


3. Minum air secukupnya


Amalkan tabiat meminum air secukupnya mengikut keperluan tubuh anda. Air yang dimaksudkan di sini adalah air kosong atau air mineral. Bukannya ais kosong atau minuman yang manis atau bergas.


Minum air secukupnya
Minum air secukupnya - comstockcomplete.com


Selain mengelakkan diri anda daripada kehausan, minum air secukupnya membantu melembapkan kulit. Kulit anda akan rasa seperti agak-agak basah nanti. Seterusnya, kulit anda akan nampak lebih segar la. :)

Sebagai panduan umum, anda boleh meminum air sebanyak 2 hingga 3 liter sehari. Tapi, seperti yang dinyatakan tadi, semuanya bergantung kepada rutin harian masing-masing. Anda yang tentukan apa yang terbaik untuk tubuh sendiri.



Hari ini, saya kongsi 3 petua menjaga kulit dulu ya. Saya akan sambung petua selebihnya kemudian. Jangan lupa tau. :)

Petua Menjaga Kulit agar Cantik dan SihatSocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

Artikel di sini hanya kompilasi tulisan dan luahan hati sendiri. Justeru itu, saya tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan kesihatan, kaunseling rumahtangga mahupun undang-undang dan hal ehwal agama yang mendalam. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah yang dialami. Terima Kasih..

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker
 

DEDIKASI

Khas Untuk Suami Tersayang : Badri Bin Mohd Zin berserta anak-anak yang amat ibu kasihi : Intan Nurliyana Binti Badri, Mohamad Nasrul Danish Bin Badri, Intan Nursyazwani Binti Badri dan Mohamad Akhil Danish Bin Badri.
Last updated on: SEPTEMBER 2010

My Status

My Banner

Create your own banner at mybannermaker.com!
Nah copy dan paste code kat bawah ni dan letak banner aku ni kat website korang yer!

Permata Hati Kami

PERMATA HATI KITA

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickersLilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers