RUANGAN KELUARGA KITA

Blog ini pada asalnya adalah bertujuan untuk tatapan kami sekeluarga tapi kini ianya menjadi aset penting untuk aku membuat contengan-contengan disini..

Semoga blog aku ini akan menjadi tatapan untuk anak-anak aku suatu hari nanti



Monday, July 5, 2010

Petua Sakit Mata dengan Akar Delima

Buah delima atau nama botaninya Punica Granatum diakui amat berkhasiat dan mempunyai banyak keistimewaan. Terutamanya dari sudut kesihatan. Antara khasiat buah delima ini adalah mampu merawat batuk biasa, menguatkan perut, tekak, dada dan paru-paru serta mengubati sakit mata.

buah delima(punica granatum)
Buah delima(punica granatum) - Dato' Prof. Dr. Jamaludin@Flickr.com



Pada kali ini, saya nak fokuskan petua sakit mata dulu. Masalah lain akan saya kongsikan kemudian. :)


Sebenarnya, bahan utama yang anda perlukan ialah akar pokok delima ya. Selepas anda sudah dapatkan akarnya, ikutilah langkah di bawah;

1. Bersihkan dulu bahagian akar delima tadi.

2. Kemudian, rebuskan akarnya sehingga mendidih.

3. Selepas itu, anda biarkan air rebusan itu sejuk atau suam.

4. Akhir sekali, gunakan air rebusan itu untuk mencuci mata anda yang sakit.

Anda boleh amalkan petua ini sehinggalah masalah sakit mata yang dialami berkurangan dan sembuh seperti sediakala. Mudah, kan? Saya yakin anda pasti boleh melakukannya. :)


Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

Artikel di sini hanya kompilasi tulisan dan luahan hati sendiri. Justeru itu, saya tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan kesihatan, kaunseling rumahtangga mahupun undang-undang dan hal ehwal agama yang mendalam. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah yang dialami. Terima Kasih..

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker