RUANGAN KELUARGA KITA

Blog ini pada asalnya adalah bertujuan untuk tatapan kami sekeluarga tapi kini ianya menjadi aset penting untuk aku membuat contengan-contengan disini..

Semoga blog aku ini akan menjadi tatapan untuk anak-anak aku suatu hari nanti



Saturday, October 9, 2010

Resepi laksam

Dah lama aku tak makan makanan ni, so aku nak kongsi resepi ni yg aku copy paste dari blog blogger lain.. Bila aku nak try buat pun, aku tak tahu..

Bahan-bahan:

Bahan Laksam:

2 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
4 cawan air suam(tambah air kalau pekat sgt)
sedikit garam

Bahan kuah:

4 ekor ikan sardin- aku guna king saiz-huhuhu
1 cwn santan
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai- ketuk
1 sudu kerisik
Sedikit lada hitam (aku guna yg serbuk, dlm 1/4 sudu teh je)
2 asam keping
1 inci lengkuas-
Gram dan gula secukup rasa

Bahan tambahan (jika suka):

Timun – potong halus
bunga kantan- hiris halus
Taugeh
Sambal belacan- tumbuk cili merah + belacan + garam + perahan limau nipis
Kacang panjang – potong kecil-kecil
limau kasturi


Cara-cara penyediaan:
Penyediaan laksam:
masukkan semua bahan dlm blender, kisar sampai sebati
Sementara itu panaskan kukusan.
Sapu sedikit minyak pada loyang atau tudung periuk, masukkan ke dalam kukusan. Tuang 2 senduk adunan laksam pada loyang/pinggan dan sapu hingga rata dan nipis.
Kukus sehingga masak, (nampak jd melembung2 skit)
Keluarkan dari kukusan dan biarkan sejuk sedikit sebelum digulung.
Gulung memanjang dan potong kecil.

Penyediaan kuah:
Rebus ikan sehingga masak- asingkan isi ikan dr tulang.
kisar isi ikan . masukkan dlm periuk bersama air rebusan ikan yg telah ditapis.
tulang ikan pun kisar gak- tapis ambik air, masukkan dlm periuk

Kisar halus bawang besar, bawang putih, dan serai .- masukkan dlm periuk ikan

Pastu masuk asam keping, kerisik, lengkuas, lada hitamh, dan garam secukup rasa. Kacau sehingga naik bau.

Masukkan santan dan kacau hingga mendidih.

1 comment:

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

Artikel di sini hanya kompilasi tulisan dan luahan hati sendiri. Justeru itu, saya tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan kesihatan, kaunseling rumahtangga mahupun undang-undang dan hal ehwal agama yang mendalam. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah yang dialami. Terima Kasih..

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker