RUANGAN KELUARGA KITA

Blog ini pada asalnya adalah bertujuan untuk tatapan kami sekeluarga tapi kini ianya menjadi aset penting untuk aku membuat contengan-contengan disini..

Semoga blog aku ini akan menjadi tatapan untuk anak-anak aku suatu hari nanti



Wednesday, August 4, 2010

Petua dan Nasihat untuk Parents

 Petikan-petikan di bawah ni aku ambil dari komen2 forumer di page keibubapaan di Facebook.

Assalammualaikum.. Anak-anak tiada dosa, jgn hilang sabar dlm didik anak-anak. Mengapa anak degil & sering menguji kesabaran kita. Pernahkah kita muhasabah sumber makanan yg kita makan dan yang kita beri pada mereka.. adakah sumber itu ada unsur shubahah.. adakah buatan muslim (barakah) atau bukan Islam.. adakah berkua...liti atau tidak spt organ dalaman binatang, junk food, fast food atau ada sumber meragukan... Maka puncanya adalah dari ibubapa. Jgn marahkan mereka dgn baran tetapi pujuk dan nasihatlah dgn kasih-sayang.. ubahlah pemakanan kpd cara Islam.. Jgn terpengaruh dgn sedapnya makanan dari kapitalis yahudi & nasrani. Sesungguhnya mereka sentiasa berusaha meruntuhkan institusi masyarakat dn kekeluargaan umat Islam

Ayat Alquran yang boleh diamalkan untuk lembutkan hati anak dan pasangan.: " Iyyakanabudu wa iyyakanasta'in' hembuskan diubun anak2 dan niatkan serta doakan mereka semasa mereka tidur serta berselawat.

Bila nak marah tu..ingat balik camner susah kandung dorang, lahirkan dorang, berjaga memalam masa dorang kekecik dan ingat balik camner kita dulu kekecik ;-)

Tips untuk lembutkan hati dan didik anak untuk mendengar kata dr slah satu rncangan soal jwb agama bru2 ni. penceramah sarankan supaya menadah air yg digunakan utk wuduk (kedua ibubapa). kemudian mandikan anak2 gunakan air tersebut sambil berdoa supaya anak2 lembut hatinya... buat selalu... Insyaallah. sy pun baru nak mencuba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

Artikel di sini hanya kompilasi tulisan dan luahan hati sendiri. Justeru itu, saya tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan kesihatan, kaunseling rumahtangga mahupun undang-undang dan hal ehwal agama yang mendalam. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah yang dialami. Terima Kasih..

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker