RUANGAN KELUARGA KITA

Blog ini pada asalnya adalah bertujuan untuk tatapan kami sekeluarga tapi kini ianya menjadi aset penting untuk aku membuat contengan-contengan disini..

Semoga blog aku ini akan menjadi tatapan untuk anak-anak aku suatu hari nanti



Monday, August 2, 2010

Resepi Masa Cuti Sem aku (24/7/10-1/8/2010)-Keempat

Seperti yang aku kaborkan dalam resepi yang ketiga tu, resepi ni aku buatkan serentak pada petang yang sama.. Sama jugak, resepi ni aku main campak-campak je bahan2nya, so aku tak brape ingat ketepatan sukatan bahan2 dia  so agak-agak je la.. Satu lagi, bila aku dah penat, aku potong je bentuk kuih ni sesuka hati aku.. dan seperti yg aku katakan sebelum ni.. yang penting SODAP..

RESEPI KE-EMPAT: KUIH SIRA

Bahan-bahan dan cara membuatnya:
4-5 cawan tepung gandum
2 sudu majerin Tesco choice
1 bijik telur
sedikit garam
1/4 cawan gula castor
1 sudu besar baking powder
1- 1/2 cawan susu cair

Sumer bahan-bahan ni di campur kecuali susu cair kemudian digaul menggunakan tangan hingga sebati kemudian barulah di masukkan susu cair sedikit demi sedikit sehingga adunan selesai untuk di acu kan.

Amik seketul adunan dan di gelek kemudian di potong ikut bentuk yang kita nak.. memula tu aku nak wat bentuk reben tapi leceh.. penat ahhh so aku buat la bentuk seperti di bawah ni:
Lepas dah siap potong, hendaklah di goreng hingga kekuningan sebelum di toskan minyaknya..

Air sira:
masukkan gula dan air dalam kuali didihkan hingga likat kemudian tutup api dan gaulkan sumer kuih tadi dalam air sira tu.. Bila dah kering tu yang dapat macam gambar kat atas tu...

Hasilnya:

Testimoni: Mmg sedap.. lemak-lemak manis gitu

Kesimpulan dari kerja tangan aku di satu petang yang nyaman dan hening .. Ini lah hasil nya:

1 comment:

Related Posts with Thumbnails

Disclaimer

Artikel di sini hanya kompilasi tulisan dan luahan hati sendiri. Justeru itu, saya tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan kesihatan, kaunseling rumahtangga mahupun undang-undang dan hal ehwal agama yang mendalam. Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah yang dialami. Terima Kasih..

Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker